תכנון חדר נקי – מה זה חדר נקי וכיצד מתכננים אותו

תכנון חדר נקי

המונח "חדר נקי" מוכר לרובנו מחיינו הפרטיים, שם אנחנו מבקשים לנקות את החדר שלנו על מנת שלא יישאר בו אבק, לא יישארו בו פירורים או כל דבר אחר. אך בתעשיות רבות יש למונח הזה משמעות הרבה יותר עמוקה, הרבה יותר חשובה הן ליום יום והן לטווח הארוך.

הרעיון של חדר נקי הוא, שתהיה בו את רמת הניקיון הגבוהה ביותר שניתן, כאשר לשם כך לא רק שמשתמשים באמצעים מסוימים בשביל לנקות אותו, אלא גם מתקינים מערכות על מנת למנוע כל אפשרות לכניסה של חלקיקים ופירורי אבק שיכולים לגרום נזק, ומעבר לכך, הרי שניתן להיכנס אל תוך החדר אך ורק עם בגדים מתאימים, זאת על מנת למנוע מצב שכל מי שעובד במקום יכניס אבק או דברים אחרים לתוכו ויגרום נזק. צריך גם להדגיש, שבמסגרת עבודה על חדרים נקיים, עובדים עם מדדים שונים שנועדו לבחון את מידת הניקיון בחדר.

לפני שנסביר כיצד מתבצע תכנון חדר נקי בצורה נכונה, חשוב להבין מתי משתמשים בו. יש מקומות בהם זה הכרחי שהחדר יהיה נקי במאה אחוז. למשל, חדרי ניתוחים. שכן אם החדר לא יהיה נקי, הרי שהלכלוך עלול לגרום לזיהומים ודלקות אצל המנותחים. אפילו אם מדובר בפירורי אבק בלתי נראים, עדיין יש לכך משמעות. מלבד חדרי ניתוח, הרי שאפשר למצוא עוד שורה של מקומות בהם נהוג להתקין חדרים נקיים, למשל, מבנים של חברות תרופות, מבנים של חברות מזון, מעבדות ועוד.

כיצד מתכננים ומקימים חדרים נקיים

בשלב הראשון בתהליך התכנון, יש לבחון את מידת השטח שאנחנו צריכים לשם בניית החדר. יהיו מקרים בהם בכל המבנה יהיה חדר נקי אחד, יהיו מבנים בהם יהיה צורך במספר חדרים כאלה, כאשר בכל חדר יותקנו מערכות אחרות, בכל חדר יתבצעו פעולות שונות.

בשלב השני, יש לבחון כיצד ניתן להתקין את המערכות, זאת על מנת שיהיה ניתן להפעיל אותן בצורה נכונה. חשוב גם לבדוק מה נדרש בשביל לתחזק אותן במהלך הזמן, על מנת שהן יעבדו בצורה יעילה לאורך תקופה ארוכה.

בשלב השלישי, חשוב לבדוק את אמצעי הבקרה והפיקוח, בין אם מדובר באמצעים פנימיים או באמצעים חיצוניים. דברים שאפשר להשתמש בהם בשביל לפקח שאף גורם חיצוני לא יביא עמו לכלוך או אבק, וכן ששום דבר לא ייכנס פנימה מתוך המערכות עצמן.

חשוב להדגיש, התכנון חייב להתבצע על פי תוכניות מבוקרות ועל פי תקנים, למשל תקן 209E. תקן אמריקאי שנחשב מוביל בתחום של תכנון חדרים נקיים. כמו כן, התכנון חייב להתבצע בהתאמה לסוג המקום כמובן, לצרכים של העובדים על פי אופי העבודה שלהם, על מנת שיוכלו להשתמש במקום לאורך זמן בצורה סדירה ורלוונטית לעבודה.